Viņu apdzīvotās teritorijas ziemeļu daļa laikā no 1208. līdz 1256. gadam tika iekļauta Livonijas sastāvā, un sēļi, veidojoties latviešu tautai, saplūda ar letgaļiem.
Dienvidu daļa pēc ilgstošiem kariem starp Livonijas ordeni un Lietuvas dižkunigaitiju 14.-15. gadsimtā tika iekļauta Lietuvas sastāvā, kur saplūda ar Aukštaitijas lietuviešiem.
Apdzīvotā teritorija un etnoģenēze.
Sēļu apdzīvoto teritoriju vēsturiski dēvēta ne tikai par
Sēliju, bet arī par Augšzemi vai Augškurzemi. Pats sēļu nosaukums radies no
līvu vārda sälli, kas nozīmē augšējie (t.i., ļaudis). Šo nosaukumu vēlāk
lietošanā pārņēma vācu ieceļotāji.
Pēc arheoloģiskā materiāla sēļus var izsekot jau 1. g.t.,
kad tie bija ieņēmuši samērā plašu teritoriju abpus Daugavai un daļēji Lietuvas
ziemeļaustrumu daļu. Vēlajā dzelzs laikmetā (10.-12. gs.) sēļi dzīvoja
galvenokārt tikai Daugavas kreisajā krastā, jo ar 7. gs. labajā krastā par
dominējošo etnisko elementu kļuva latgaļi. Sēļiem raksturīgie arheoloģiskie
atradumi atrasti tagadējā Sālakā, Taurāgnē, Utenā, Svēdašos, Subāčos, Palēvenē,
Pasvalī un Saločos. Ar sēļu izcelsmes problēmu nodarbojās XX gs. lietuviešu
valodnieks K.Būga. Citi zinātnieki ir mēģinājuši nospraust sēļu senās
apdzīvotās teritorijas robežas pēc sēļiem raksturīgās kāpjošās intonācijas. Par
to, ka sēļi dzīvojuši apvidos uz D no Latvijas teritorijas, liecina gan
valodniecības dati, gan arī antropoloģiskie materiāli, tomēr jautājums par sēļu
etnoģēnēzi un apdzīvoto teritoriju vēl nav pilnībā izpētīts.
Sēļi līdz 15. gadsimtam apdzīvoja Latvijas dienvidaustrumus
un Lietuvas ziemeļaustrumus, galvenokārt Daugavas kreisajā krastā uz dienvidiem
no Aizkraukles un Kokneses. Taču ir arī ziņas par sēļiem pie Rīgas, Oliņkalnā
un Koknesē. 1. g.t. pirmajā pusē sēļi acīmredzot apdzīvojuši arī Daugavas labo
krastu Austrumvidzemē, bet sākot ar 6.-7. gs. viņus pakāpeniski atspieduši un
asimilējuši latgaļi.[2]
Vēstures avotos sēļi pirmoreiz minēti Latviešu Indriķa
uzrakstītajā Livonijas hronikā, kur tie nosaukti par lietuviešu sabiedrotajiem.
No šīs hronikas sniegtajām norādēm var secināt, ka sēļu zemes atradušās
Jersikas (Dignāja), Kokneses un lietuviešu kunigaišu pakļautībā.
Sēļu zemes (pilsnovadi)
Sēlija (zeme).
10. — 13. gs. Sēlijas teritorijā izveidojās vairāki
teritoriāli novadi, ar apmēram 30 pilskalniem un sēļu centru Sēlpilī. Par sēļu
apdzīvoto zemju jeb pilsnovadu nosaukumiem saglabājušās visai fragmentētas
ziņas no dažādiem 13. un 14. gadsimata dokumentiem.
Indriķa hronikas 1208. gada notikumu aprakstā pieminēta
Sēlpils ieņemšana. Otro reizi sēļi kopā ar letgaļiem šajā hronikā pieminēti
sakarā ar Kokneses nodedzināšanu kā Kokneses iedzīvotāji.
1218. gadā dibinātās Sēlijas bīskapijas (episcopatus
Seloniensis) teritorija sākotnēji ietvēra katoļu ticībai pievērstās zemes gar
Daugavu - daļu no tagadējā Jaunjelgavas novada, Salas novada un Jēkabpils
novada līdz Dignājas pilskalnam.
1219. gada vasarā Sēlijas bīskapijai pievienoja daļu no
Upmales ar Mežotni.
1254. gada maijā Pāvests Inocents IV apstiprināja Livonijas
ordeņa īpašuma tiesības uz šādām agrāk kristītajām sēļu pilīm un to ciemiem (latīņu: castra seu municiones et eorum villas): Allecten
(Alektene), Calve (Kalves
zeme), Medene, Nitzegale
(varianti: Nitcegale, Nicxegale) - Nīcgales pilij pakļautā zeme Daugavas
kreisajā krastā.
1255. gada oktobrī, pateicībā par Vācu ordeņa starpniecību,
kuras dēļ pāvests licis viņu kristīt un kronēt par visas Lietuvas pirmo karali,
kā arī solītās aizsardzības dēļ Mindaugs dāvināja ordeņa Livonijas mestram un
brāļiem viņam līdz tam pakļauto zemi, ko sauc par Sēlenes zemi (latīņu: terram,
que Selen dicitur) ar šādiem pilsnovadiem: Meddene
(Medene), Pelone
(Pelone), Maleysine
(Maleisine), Thovraxe
(Tovrakste).
Šie vietu vārdi atrodami arī pāvesta Aleksandra IV
apstiprinājumā 1257. gadā.
1261. gada 7. augustā karalis Mindaugs it kā noteicis
Livonijas ordenim atdāvināto sēļu zemju robežas šādi (dokuments var arī būt
Livonijas ordeņa viltojums, lai leģitimizētu iekarotās vai iekārotās zemes):
- ziemeļu robeža gāja pa Daugavu no Naujenes pils (senās Daugavpils) līdz Rumbulas krācēm pie Doles salas.
- dienvidu robeža gāja no Naujenes pa Sventas upi, Latuvas upi, Lavenas upi, Mūsas upi.
- rietumu robeža pa Lielupi līdz Babītes ezeram.
Sēļu materiālā kultūra.
Sēļu materiālajā un garīgajā kultūrā daudz kopīgu pazīmju ar
latgaļiem (mirušo apbedīšanas virzieni, kapu inventārs u.c.) un aukštaišiem.
Tipiskas sēļu kultūras iezīmes ir ilgā kolektīvo uzkalniņkapu saglabāšanās,
ziedojumi kapa kājgalī un no latgaļiem atšķirīgs antropoloģiskais tips.
Pētītajos agrā feodālisma perioda līdzenajos kapulaukos
(Dignājas Strautmaļos, Skrudalienas Vitanišķos) un uzkalniņu kapulaukos
(Lejasdopeļu kapulaukā, Ābeļu Priedniekos) atrastās senlietas raksturīgas ne
vien sēļu, bet arī latgaļu materiālajai kultūrai, piemēram, sievietēm -
lentveidīgais spirāļu vainags, kaklariņķi ar noplacinātiem galiem, cilpu vai
seglu-kāšveida galiem, lociņa važturis, zvērgalvu aproces, villaine un
vīriešiem tādas lietas kā karavīra aproce un griezumā puslodveida aproces, ar
bronzu apkaltas jostas, cirvis un šķēpi, dažreiz arī zobens.
Kopīga ar latgaļiem ir arī vīriešu un sieviešu apbedījumu
pretējā (A-R un R-A) orientācija. Atšķirībā no latgaļiem sēļiem bijis paradums
darba rīkus novietot kapa kājgalī, kur dažreiz nolikti arī ziedojumi mirušajam
(Lejasdopelēs sievietes kapa kājgalī konstatētas dzirkles, nazis, rauknis,
īlens; citā sievietes kapā — dzirkles, rauknis, sarene; kādā vīrieša kapā —
sieviešu rotu komplekts).
Lejasdopeļu kapulaukā novērojama kolektīvo kapu uzkalniņu
(kas vairākumā reprezentē atsevišķu ģimeņu kapsētiņas) saglabāšanās vēl agrā
feodālisma periodā, turpretī latgaļu apdzīvotajā teritorijā tas nav novērots.
Sēļus atšķir no latgaļiem arī antropoloģiskie dati.
Sēļu sievietes nēsāja kaklariņķus, aproces, gredzenus,
saktas vainagus. Sieviešu vidū plaši bija izplatīti piekariņi. To forma varēja
būt visdažādākā — zirdziņi, krustiņi, medaljoni. Vīriešu kapos atrastas
karavīru aproces, saktas, ar kurām sasprauda svārkus un apmetni. Sēļu vīrieši
nēsāja gredzenus un apkaltas ādas jostas. Sēļu un latgaļu apbedīšanas kultūra
bija ļoti līdzīgas — netika veidoti uguns kapi un vīriešu un sieviešu kārtas
mirušos guldīja kapu bedrēs pretējos virzienos. Taču sēļu vīriešu apbedījumos
ir sastaptas vairākas īpatnības. Atrasti ir apbedījumi, kuros mirušajiem bija savstarpēji
savienotas plecu jostas un pie kājām novietota vācele ar sieviešu rotu
komplektu (kaklariņķi, aproces, saktas). Viens no lielākajiem sēļu kapulaukiem,
kas arheoloģiski pētīts ir Lejaspdopeļu kapulauks. Arheoloģiskie izrakumi šeit
ir veikti 20. gs. 60. g. sākumā. Kapulaukā atrodas 63 uzkalniņi, no kuriem
izpētīti ir 10 uzkalniņi un 42 apbedījumi. Interesanti, ka apbedījuma kājgalī
noliktas ne tikai rotaslietas, bet arī darbarīku komplekti. Atrasti arī
gleznojumi uz koka. Tie ir gan melnbalti, gan daudzkrāsaini (sarkanā, baltā un
melnā krāsā). Atrastie gleznojuma fragmenti liecina, ka apbedījumā varēja būt
bijuši apgleznoti vairogi, kā arī melnā un baltā krāsā tonēti šķirsti.
Valoda.
Augšzemnieku dialekta sēliskās izloksnes (dziļās un
nedziļās) parāda asimilētās sēļu valodas izplatību abās Daugavas pusēs.
Pamatraksts: Sēļu
valoda.
Sēļi runāja sēļu valodā, kas pašlaik ir izmirusi. Sēļu
valoda pieder pie Indoeiropiešu valodu saimes Baltu valodu grupas. Valodas
pēdas ir saglabājušās bijušo sēļu apdzīvoto teritoriju izloksnēs.
Sēļu tautas noriets.
Sēļu tautas noriets sākās ar vāciešu iebrukumu Senajā
Baltijā. Pretēji kuršiem un zemgaļiem, kas izrādīja sīvi militāro pretestību un
pat pameta dzimtās zemes, aizejot uz Lietuvu, sēļi neizcēlās ar lielu
pretestību un ātri nokļuva vāciešu pakļautībā. Sēļu lielākais centrs — Sēlpils
— tika ieņemta 1208. gadā. Pēc krustnešu iebrukumiem sēļu apdzīvotās zemes tika
iekļautas Livonijas un Lietuvas dižkunigaitijas sastāvā. Pēdējās ziņas par
sēļiem kā par tautu ir sastopamas 14-15. gs.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru