Nosaukums.
Senprūši piederēja pie rietumbaltu cilšu grupas, kurā
bez viņiem vēl ietilpa skalvju, galindu, jātvingu un kuršu ciltis (vēstures
zinātnē skalvjus, sudāvus jeb jātvingus un galindus pie senprūšiem nepieskaita,
bet izdala kā atsevišķas rietumbaltu ciltis). Pirmo reizi avotos senprūšu
ciltis minētas Tacita "Ģermānijā" kā aisti. Aistus pieminēja arī Jordāns
savā "De Origine Actibusque Getarum". Prūšu vārds kā Bruzi, Brūs
pieminēts 9. un 10.gs. vācu un arābu rakstos. Citos viduslaiku avotos atrodami
šādi varianti: Pruzze, Pruze, Bruzi, Boruzi.
Prūšu zemes.
Senprūšu valodiskās kopienas robežas 12. un 13.gs
ziemeļos veidoja Nemuna un Baltijas jūra, rietumos Visla, austrumos Sudāva, bet
salīdzinoši mainīgas bija dienvidu robežas ar poļiem. Duisburgas Pēteris
minējis vienpadsmit Prūsijas novadus, bet dažādos avotos zemju skaits atšķiras.
Tradicionāli par prūšu zemēm tiek uzskatītas Semba, Nātanga, Vārme, Pamede,
Pagude, Bārta, Galinda, Sasna, Sudāva, Skalva, Nadrava, Lubava un pirms Teitoņu
ordeņa iebrukuma arī Kulmas zeme, bet tur līdz ordeņa ienākšanai vietējie prūši
jau bija lielā mērā apkauti, izspiesti vai daļēji pārpoļoti.
Sadzīve un materiālā civilizācija.
Klasiska vēlā dzelzs laikmeta zemkopju kultūra, vēlā
vadonības laika sabiedrība.
No austrumslāvu uzbrukumiem senprūšu zemes daļēji pasargāja
mežu un purvu masīvi, bet Baltijas jūras piekrastē daba nebija likusi nekādus
šķēršļus citiem iebrucējiem — vikingiem, kuru kuģi šeit ieradās gan
tirdzniecības, gan laupīšanas nolūkos. Sembas pussalā, pie Vīskautenas ciema
atrodošies skandināvu kapi liecina, ka tur diezgan ilgu laiku pastāvējusi
vikingu kolonija. Dzelzs laikmeta (no 650. g. p.m.ē.) apmetņu vietās atrastas
daudz dažādu monētu, kādas vien Eiropā sastopamas, kas norāda, ka senprūšiem
bija plaši sakari un stabila tirdzniecība ar tāliem aiznovadiem. Tas bija
laiks, kad Dzintara ceļš pa Vislu, Oderu un Elbu pāri Baltijas jūrai bija jo
plaši pazīstams. Turklāt Austrumprūsijā ieguva pašu vērtīgāko preci — dzintaru,
— kas kalpoja par maiņas un greznības priekšmetu.
Katru zemi pārvaldīja valdnieks — rīkis un cienīgāko vīru —
labiešu sapulce. Senprūšu zemes kopumā veidoja cilšu federāciju — rīkejātu, un
kara gadījumos parasti darbojās saskaņoti, kaut gan nereti notika konflikti arī
pašu zemju starpā. Vēlētā kopkaravadoņa rezidence Noita atradusies Kuršu kāpās.
Nav pazinuši kalendāru. Kad vajadzējis sapulcēties uz
pārrunām ar savējiem vai svešzemniekiem, tad viņi iegriezuši kociņā vai arī
iesējuši mezglus kādā jostā vai dzīparā.
Prūšu mitoloģija.
Prūšu reliģija "drūwis" (tieš. tulk. — ticība)
bija uz baltu mitoloģijas bāzes veidojusies reliģisko uzskatu sistēma, ar
reliģisko kulta centru Rāmavā, un hierarhizētu garīdzniecības organizāciju
(priesteru — krīvu, — hierarhijas vadībā bija krīvu krīvs — Kriwo Kriweto).
Vācu ordeņa hronists Dusburgas Pēteris rakstīja, ka krīvam paklausījuši ne
tikai senprūši, bet arī citas baltu ciltis, tāpat kā kristīgās tautas —
pāvestam. Krīvu krīva varas zīme bija līks spieķis — krivule. Šo zīmi nesuši
arī krīva vēstneši, kas augstākā svētnieka rīkojumus paziņojuši visās senprūšu
zemēs.
Vairākās hronikās ir sastopamas ziņas par senprūšu
svētbirzīm, kurās cilvēki neesot ne cirtuši kokus, ne pļāvuši, ne medījuši
dzīvniekus. Ļaudis pat nedrīkstējuši tur ieiet, neupurējot dieviem. Svētbirzīs
notika arī tautas sapulces, kurās lēma par kara un miera jautājumiem un tiesāja
noziedzniekus.
Bija visai komplicēts dievību panteons, kurā dominēja
3 galvenās dievības: Parkūns, Potrimps un Pikols.
Vēsture.
Pēc arheoloģiskajām liecībām zināms, ka 7. gadsimtā senprūši
sakāva apvienoto austrumslāvu un ietekmīgās tjurku klejotājcilts — avāru
karaspēku, kura ekspansija ziemeļaustrumu virzienā ar to arī beidzās.
Savstarpējas sadursmes starp prūšiem un apkārtējām tautām bija notikušas
periodiski un visu laiku, bet bez īpašām sekām. Situācija sāka mainīties 10.
gadsimta beigās, kā galveno pagrieziena punktu minot Prāgas Adalberta ierašanos
Prūsā, un neveiksmīgo darbību. Adalberts neskatoties uz to, ka prūši lūdz to
doties prom un nekad neatgriezties, tomēr atgriežas Prūsā, par ko prūši viņam
nocērt galvu 997. gadā. Boļeslavs I izpirka Adalberta līķi par zeltu, pēcāk
apbedīja Gņezno katedrālē. Adalberta pēctecis Bruno no Kverfurtas piedzīvoja
tādu pašu likteni 1009. gadā, pierādīdams miermīlīgas kristianizācijas
neiespējamību. Turpmākos 200 gadus poļi vairākkārt mēģināja pakļaut un kristīt
prūšus, savukārt prūši atriebdamies siroja poļu zemes, pārvedot daudz vergu, un
iztukšojot vairākus poļu novadus. 1166. gadā poļi ar divām milzīgām armijām
iebrūk Prūsā. Prūši partizānu cīņās sakauj Boļeslava IV Cirtainā vadīto armiju,
kaujā krīt arī viņa brālis Sandomežas Henriks. Otrs, Kazimira II vadītais
karaspēks spiests atkāpties un slēgt mieru, kas pastāv starp poļiem un prūšiem
līdz 1194. gadam. 1206. gadā Prūsas bīskapam Kristiānam no Olīvas (faktiski
tikai Kulmas bīskapam) ar dāņu un poļu atbalstu bija izdevies kristīt daļu no
Kulmas un Pomerānijas iedzīvotājiem. Tas savukārt izsauca prūšu pretreakciju un
tie 1215. gadā iebrūk Kulmā, Lubavā un Pomerānijā — piespiežot jaunkristītos
atkrist no kristietības. Līdz 1223. gadam Prūsai, galvenokārt Sembai, uzmācās
Dānijas karaļa Valdemāra II atbalstītās sirotāju vienības.
Ziemeļu krusta kari pret senprūšiem.
1217. gadā Pāvests Honorijs III izdod bullu, kas atļauj
bīskapam Kristiānam uzsākt krusta karu Prūsijā. 1218. gadā senprūši iebrūk
Kulmā un Mazovijā izlaupot un nopostot vairāk nekā 300 baznīcas un katedrāles.
Mazovijas Konrāds bija spiests atpirkties samaksājot milzīgu izpirkumu. Tas
savukārt tikai iedrošināja prūšus, parādot viņa nespēju aizstāvēties. Pēteris
no Dusburgas savā hronikā atzīmēja, ka jebkura prūšu zeme varēja savākt vismaz
2000 jātnieku, Semba — 4000 jātnieku un 40 000 citu karavīru, Sudāva
"pārspēja citus ne tikai ar paradumu cēlumu, bet arī ar varenību un
bagātību. Pat viņi turēja sešus tūkstošus jātnieku un milzum daudz citu
karotāju".1219. gadā Mazovijā sāk savākties kopā bruņinieki un
augstmaņi no visas Eiropas. Tas tā turpinās līdz 1222. gadam. Līdz 1223. gadam
tiek atjaunots Kulmas cietoksnis. Tā, kā lielākā daļa krustnešu bija
atgriezušies savās zemēs — Kulma un Mazovija tiek nopostītas vēl vienu reizi,
šoreiz Mazovijas Konrādam pat jāmūk uz Plockas cietoksni. Prūši izsiro Gdaņskas
apkārtni. 1225. gadā Mazovijas Konrāds un bīskaps Kristiāns nolīgst 14 vācu
bruņiniekus militārā ordeņa dibināšanai. Tā radās pirmais katoliskais
bruņinieku ordenis, kas vērsa savus ieročus pret prūšiem. Pāvests apstiprina
ordeni 1228. gadā un tas iegūst nosaukumu Dobrinas ordenis. Tas gan nekad
neizauga par vērā ņemamu pretinieku prūšiem, jo līdz brīdim, kad apvienojās ar
Vācu ordeni, tas nekad nepārsniedza 35 pilntiesīgu bruņinieku skaitu. Sākumā
Dobrinas ordenim gan izdevās izspiest prūšus no Kulmas, bet pretuzbrukums pret
tiem un Mazovijas Konrāda vienībām, iznīcināja gandrīz visu Dobrinas ordeni,
atlikušie aizbēga uz Pomerāniju. Arī Kastīlijas Katlavas ordeņa Gdaņskā
izvietotais spārns bija nespējīgs kaut ko izdarīt. 1226. gadā bīskaps Kristiāns
un Mazovijas Konrāds ar Mazovijas augstmaņu piekrišanu prūšu pakļaušanai un
kristianizēšanai aicināja talkā militāri reliģisko Vācu ordeni. Vācu ordenis
vienojās gan ar Svēto Romas impēriju, gan mazoviešiem par to, ka tam pienākās
Kulma un visi tālākie iekarojumi.
Iesākumā Vācu ordenis ieradās ar nelieliem spēkiem un uzcēla
Fogelsangas pili — Vislas kreisajā krastā (iepretim nākotnes Toruņai) un ik pa
brīdim veic sīkus uzbrukumus pāri Vislai.
Krustnešu iebrukums.
Tikai 1233. gadā sākās pirmās spēcīgās sadursmes, kad Vācu
ordenis izveido Marienverderes pili, sagrupē 10 000 karavīru iebrukumam Prūsijā
un Pamedes iekarojumam. Arī Pomerēlijas kņazs Svantepolks II piedalās kara
darbībā ar mazāku armiju. Ziemā (1233—1234) pēc smagas kaujas prūši tiek
sakauti un ir spiesti atkāpties. Sākotnēji bīskaps Kristiāns vēlējās 2/3 no
iekarotajām Kulmas un Pamedes zemēm, bet beigās ieguva 1/3 un speciālas
privilēģijas. Vācu ordenis panāca arī Dobrinas ordeņa pievinošanu, par ko
savukārt sagāja naidā ar Mazovijas Konrādu, kas no tā brīža vairs neatbalstija
krusta karotājus. Līdz 1242. gadam Vācu ordenis pa lielai daļai ir iekarojis
Kulmu, Lubavu, Pamedi, Pagudi, Vārmi, Bārtu un Nātangu.
Tālāko ekspansiju apturēja pirmā prūšu sacelšanās. 1242.
gadā kristīgais Pomerēlijas kņazs Svantepolks II, nobijies no Vācu ordeņa
pārmērīgās izplešanās, sabiedrojies ar prūšiem aizsāka sacelšanos. Attiecīgajā
momentā ordenis nebija īpaši labās pozīcijās dēļ jaunu karotāju trūkuma, liela
apsargājamo teritoriju un piļu daudzuma un pilnīga poļu atbalsta trūkuma.
Salīdzinoši īsā laikā Svantepolks II un prūšu ciltis atbrīvo lielāko daļu
teritorijas, bet galīgi piebeigt ordeni nespēj mūru graujamās tehnikas trūkuma
dēļ. Ordenis pierunā Svantepolku II atvilkt savu karaspēku no Prūsijas 1248.
gadā. Rezultāts bija Kristburgas miera līgums 1249. gada februārī, kas noteica
civilās un personiskās brīvības tiem, kas pieņem kristietību. Tiesa gan, visi
ar to nav mierā un kaujas turpinās līdz 1253. gadam. Piedevām nātangi vēl 1249.
gada novembrī sakauj ordeņa karaspēku.
1255. gadā pienāk Sembas kārta. Austrijas un Bohēmijas
armijas Bohēmijas karaļa Otokāra II, Morāvijas armija, sakšu armija un Rūdolfa
I armija, kopā 60 000 vīru, iebrūk Sembas pussalā. Ar šo milzīgo armiju tiek
pārstaigāta Semba, sembus sakauj pie Rūdavas. Prūšus, kuri padodas un ļaujas
kristīties, neaiztiek, tie kuri atsakās — žēlastību negaida. Blakus prūšu
pilsētai Tvangestei (Tvankstai) tiek uzcelts cietoksnis un nosaukts par godu
Otokāram II, par Kēnigsbergu (Kēniņkalnu). Tiek uzcelta arī Vēlavas pils, kas
stratēģiski apsargā ieeju Sembā.
Lielā prūšu sacelšanās.
Lielākā prūšu sacelšanās kuru iesāka un vadīja, Pāvesta,
Urbāna IV, tā iesauktie: "Kristus dēli" — prūšu vadoņu dēli, kas
bērnībā tika aizvesti uz Rietumeiropas klosteriem apgūt rietumu izglītību un
kļūt par misionāriem. Slavenākais no tiem bija Nātangas vadoņu dzimtai
piederīgais Herkuss Mants. Papildus obligātajai vielai viņš klosteru
bibliotēkās bija apguvis kara tehnikas, metalurģiju, valodas un pat
uzkonstruējis savu, ārkārtīgi efektīvu, aplenkuma iekārtu, ko pēc aplenkto piļu
aizstāvju vārdiem esot bijis iespējams salikt minūšu laikā. Pēc mācību
beigšanas Romā Herkuss, jau ar zinātņu maģistra grādu un misionāra norīkojumu
atgriezās Prūsā. Sludināšanas vietā tika mācīta taktika un ieroču uzlabojumi,
organizācija.
Sacelšanās sākās 1260. gada septembrī, pēc ordeņa sagrāves
Durbes kaujā. Katra cilts izvēlēja sev karaspēka vadoni. Nadruviešus vadīja
Herkuss Mants, sembus — Glande, bārtus — Divans, vārmiešus — Glappe, pagudiešus
— Auktumo, sudāvus — Skomants. Pamedieši nepiedalījās, bet pārējie paši neorganizēja
karaspēkus. Pāvests Urbāns IV izdeva bullu kurā nolādēja Herkusu Mantu. Laikā
no 1262. gada līdz 1263. gadam krita lielākā daļa Vācu ordeņa piļu. 1265. gadā
ilgstošā karadarbība liek sevi manīt, arī krustnešiem pienāk daudz papildspēku.
Sembus sakauj, un tie ir spiesti izstāties. 1266. gadā kara darbībā, prūšu
pusē, iesaistās pomerānieši. Bet drīz tiek sakauti un atkal izstājas. Līdz
1274. gadam krustneši vienu pēc otras pakļauj spēkus izsmēlušās zemes.
Krusta karu noslēgums.
Trešā prūšu sacelšanās noritēja 1276. gadā Sudāvas Skomanta
vadībā, tika papostītas ordeņa zemes. Pēc gada, kopā ar lietuviešiem, 4000 vīru
vēlreiz pārstaigā Kulmu.
Ceturtā prūšu sacelšanās — 1286. gadā bija plānota ar
Svantepolka mazdēla, Rīgenes hercoga atbalstu, bet sazvērestības apstākļu
atklāšanas dēļ bārtieši un pagudieši palika vieni un tika sakauti.
Piektā prūšu sacelšanās 1295. gadā noritēja Sembā un Nātangā
— tika ieņemta Bārtenšteinas pils un izpostītas zemes līdz Kēnigsbergai. Tajā
laikā prūšu valdošais slānis jau bija tik proteitonisks, ka zemnieki savus
augstmaņus nogalināja pirms uzbruka krustnešiem.
Ap 1300. gadu senprūšu zemes bija pilnībā pakļautas. Taču
vēl 15. gadsimta Vācu ordeņa brāļu sarakstos atrodami septiņi senprūšu vārdi.
Pēcreformācijas laiks.
Reformācijas laikā un pēc tam prūšiem un to valodai tiek
pievērsta uzmanība un tiek izdoti trīs katehismi. 1540, 1540 un 1561. gadā.
Prūsijas hercogistē, augstskolās parādās vietas prūšu jaunekļiem, arī
bezmaksas, ja vēlās kļūt par mācītāju, kas sprediķos prūsiski. Bijusī
ordeņvalsts kļūst patiešām par prūšu valsti, kaut arī paši prūši nav vairākumā.
Laikā no 1673. līdz 1684. gadam Matejs Pretorijs spilgti
apraksta senprūšu dzīvi. Viņa laikā vēl varēja Sembā dzirdēt prūšu valodu, kas
sāka iznīkt pēc Lielā mēra 1709.—1711. gadā, bet citur senprūši jau bija
pieņēmuši vācu, poļu vai lietuviešu valodu, vai arī runāja jauktā valodā.
Piemēram[5] : Szwenta Ponyke (Šventa Ponīke — Svēta uguntiņa), kur pirmais
vārds ir lietuviešu, otrais — prūšu, pie tam prūšu vārdam ir pareiza prūšu
deminutīva galotne. Vai arī: jau pilot Duszycia nuwenkt (lietuviešu: jau
papildote sielą nueikit, latviešu: jau piepildījāt dvēseli ejat), kur —
Duszycia atbilst senprūšu dūsi - dvēsele, bet par pārējo var strīdēties. Asimilācijas
laikā izveidojās īpatnēja Prūšu vācu valoda, kurā runāja galvenokārt Sembas
pussalas zemnieki. Sākotnēji tā bija divvalodīgu ģimeņu otrā valoda, vēlāk, pēc
1709.—1711. gada Lielā mēra, izkonkurēja prūšu valodu. Turpmāk prūšu nosaukums
sāka saistīties ar vācu zemes Prūsijas iedzīvotājiem (18. gs. sākumā
Brandenburgas markgrāfs pasludināja sevi par karali Prūsijā (König in Preußen),
bet kopš Polijas pirmās dalīšanas — Prūsijas karali (König von Preußen)).
Visu laiku ritēja šo zemju kolonizācija ar ieceļotājiem
no Vācijas, kas pēc kārtas un dzīvesveida neatšķīrās no vietējiem
iedzīvotājiem, tā veicinot etnisko un valodas sajaukšanos, pakāpeniski
asimilējot senprūšus. 17. gs. fiksēts pēdējais savā valodā runājošais
senprūsis, bet valoda izzuda ap 18. gs. sākumu. Taču nosaukums palika — līdz
pat mūsdienām Prūsijas izcelsmes vāciešus dēvē par prūšiem un tie šo savu
patību cenšas saglabāt, atšķiroties no bavāriešiem, frīziem u.c. vācu grupām.
Mūsdienas.
"Prūši nav miruši, viņi joprojām ir dzīvi. Jautājums ir
par to, cik lielā mērā viņi paši sevi apzinās kā prūšus. Esmu ticies ar prūšu
organizāciju priekšstāvjiem, kuri lielāko tiesu gan neveiksmīgi, ir mēģinājuši
panākt savas prūsiskās identitātes atdzīšanu Vācijā. Šobrīd prūšu cerības
saistās ar latviešiem un lietuviešiem — saviem tuvākajiem radiniekiem. Mūsu
pētījumiem savā ziņā ir arī ētiskais, morālais aspekts — palīdzēt saviem
etniskajiem brāļiem un māsām, kurus vēsture iedzinusi pa vidu starp būtību un
nebūtību un kas nespēj tikt ārā paši saviem spēkiem." — Valdis
Muktupāvels, Letonikas centra vadītājs.
atdzīšanu Vācijā? Vajag izlabot. :-) Temats taču nopietns, un materiāls saistošs.
AtbildētDzēst